Agenda

Mar
26
Mon
(Français) Les usages vestimentaires en Europe de 1914 aux années 70 : Paris, Londres, Milan… New-York
Mar 26 @ 18 h 30 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Par Catherine Ormel, historienne de la mode, Conservateur du patrimoine

Cycle de conférences : Histoire des usages vestimentaires en Europe de l’Antiquité romaine à nos jours

Cette Histoire comparée des normes vestimentaires entre les différentes parties de l’Europe siècle après siècle, abordera les spécificités du vêtement civil dans les principales aire géo culturelles du continent européen depuis l’habillement à Rome sous l’Empire jusqu’à l’habillement dominant en Europe à l’orée du XXIe siècle. Elle tentera de mettre en évidence les caractéristiques du vêtement propres à chaque époque, elle s’intéressera aux transformations majeures intervenues au fil du temps et à leurs causes, à l’économie du vêtement, à ses modes de diffusion à travers l’espace européen, et tentera de percevoir ce que le vêtement nous dit des modes de vie, des moeurs et des valeurs des sociétés qui l’ont porté.

Ce cycle ouvre le triptyque sur l’histoire culturelle de l’Europe que l’Association des Historiens vous propose de suivre: l’histoire de l’habitat puis l’histoire des pratiques alimentaires lui succèderont.

 

Prochaines séances :

 

Lundi 9 avril à  19h00 
S’habiller en Union soviétique 
Par Larissa Zakharova, maître de conférence à l’EHESS

Lundi 14 mai à  19h00 
Les accessoires de mode et leur évolution en Europe du XVIIIe au années 1950. 
Par Marie-Laure Gutton, responsable du département accessoires au Palais Galliera

Lundi 28 mai à 19h00 
Les usages du parfum en Europe de l’époque romaine au XXe siècle 
Par Annick Le Guerer, anthropologue, historienne du parfum

Bulletin d’inscription : inscription usages vestimentaires
Programme à télécharger : Programme usages vestimentaires

Apr
9
Mon
(Français) S’habiller en Union soviétique
Apr 9 @ 19 h 00 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Par Larissa Zakharova, maître de conférence à l’EHESS

Cycle de conférences : Histoire des usages vestimentaires en Europe de l’Antiquité romaine à nos jours

Cette Histoire comparée des normes vestimentaires entre les différentes parties de l’Europe siècle après siècle, abordera les spécificités du vêtement civil dans les principales aire géo culturelles du continent européen depuis l’habillement à Rome sous l’Empire jusqu’à l’habillement dominant en Europe à l’orée du XXIe siècle. Elle tentera de mettre en évidence les caractéristiques du vêtement propres à chaque époque, elle s’intéressera aux transformations majeures intervenues au fil du temps et à leurs causes, à l’économie du vêtement, à ses modes de diffusion à travers l’espace européen, et tentera de percevoir ce que le vêtement nous dit des modes de vie, des moeurs et des valeurs des sociétés qui l’ont porté.

Ce cycle ouvre le triptyque sur l’histoire culturelle de l’Europe que l’Association des Historiens vous propose de suivre: l’histoire de l’habitat puis l’histoire des pratiques alimentaires lui succèderont.

 

Prochaines séances :

Lundi 14 mai à  19h00 
Les accessoires de mode et leur évolution en Europe du XVIIIe au années 1950. 
Par Marie-Laure Gutton, responsable du département accessoires au Palais Galliera

Lundi 28 mai à 19h00 
Les usages du parfum en Europe de l’époque romaine au XXe siècle 
Par Annick Le Guerer, anthropologue, historienne du parfum

Bulletin d’inscription : inscription usages vestimentaires
Programme à télécharger : Programme usages vestimentaires

May
14
Mon
(Français) Les accessoires de mode et leur évolution en Europe du XVIIIe au années 1950.
May 14 @ 19 h 00 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Par Marie-Laure Gutton, responsable du département accessoires au Palais Galliera

Cycle de conférences : Histoire des usages vestimentaires en Europe de l’Antiquité romaine à nos jours

Cette Histoire comparée des normes vestimentaires entre les différentes parties de l’Europe siècle après siècle, abordera les spécificités du vêtement civil dans les principales aire géo culturelles du continent européen depuis l’habillement à Rome sous l’Empire jusqu’à l’habillement dominant en Europe à l’orée du XXIe siècle. Elle tentera de mettre en évidence les caractéristiques du vêtement propres à chaque époque, elle s’intéressera aux transformations majeures intervenues au fil du temps et à leurs causes, à l’économie du vêtement, à ses modes de diffusion à travers l’espace européen, et tentera de percevoir ce que le vêtement nous dit des modes de vie, des moeurs et des valeurs des sociétés qui l’ont porté.

Ce cycle ouvre le triptyque sur l’histoire culturelle de l’Europe que l’Association des Historiens vous propose de suivre: l’histoire de l’habitat puis l’histoire des pratiques alimentaires lui succèderont.

 

Prochaines séances :

Lundi 28 mai à 19h00 
Les usages du parfum en Europe de l’époque romaine au XXe siècle 
Par Annick Le Guerer, anthropologue, historienne du parfum

Bulletin d’inscription : inscription usages vestimentaires
Programme à télécharger : Programme usages vestimentaires

May
28
Mon
(Français) Les usages du parfum en Europe de l’époque romaine au XXe siècle
May 28 @ 19 h 00 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Par Annick Le Guerer, anthropologue, historienne du parfum

Cycle de conférences : Histoire des usages vestimentaires en Europe de l’Antiquité romaine à nos jours

Cette Histoire comparée des normes vestimentaires entre les différentes parties de l’Europe siècle après siècle, abordera les spécificités du vêtement civil dans les principales aire géo culturelles du continent européen depuis l’habillement à Rome sous l’Empire jusqu’à l’habillement dominant en Europe à l’orée du XXIe siècle. Elle tentera de mettre en évidence les caractéristiques du vêtement propres à chaque époque, elle s’intéressera aux transformations majeures intervenues au fil du temps et à leurs causes, à l’économie du vêtement, à ses modes de diffusion à travers l’espace européen, et tentera de percevoir ce que le vêtement nous dit des modes de vie, des moeurs et des valeurs des sociétés qui l’ont porté.

Ce cycle ouvre le triptyque sur l’histoire culturelle de l’Europe que l’Association des Historiens vous propose de suivre: l’histoire de l’habitat puis l’histoire des pratiques alimentaires lui succèderont.

 

Bulletin d’inscription : inscription usages vestimentaires
Programme à télécharger : Programme usages vestimentaires

Jun
4
Mon
The Cultural Heritage of Europe @ 2018 – Re-assessing a Concept – Re-defining its Challenges
Jun 4 @ 9 h 30 min

The Cultural Heritage of Europe @ 2018 – Re-assessing a Concept – Re-defining its Challenges

 

International Conference
Centre André Chastel, Sorbonne Université, Paris
Conception: Michael Falser, professeur invité
Organisation : Michael Falser, Dany Sandron, Elinor Myara Kelif
Avec le soutien du LabEx « Écrire une Histoire Nouvelle de l’Europe » et du Centre André Chastel
Avec l’appui de Leïla Vaughn et Réza Kettouche

Lundi 4 juin 2018 :

9h00 : Mot de bienvenue de Dany Sandron (responsable de l’axe 7 du LabEx EHNE) et d’Alexandre
Gady (directeur du Centre André Chastel)
Introduction par Michael Falser (professeur invité, Sorbonne Université)

PANEL I: European Art and Architecture: Transcultural Heritage?
Art et architecture en Europe: un patrimoine transculturel?
Président de séance : Pascal Liévaux (Direction générale des patrimoines, Ministère de la Culture)

9h30 : Sabine du Crest (Université Bordeaux-Montaigne)
Objets frontière d’une Europe sans frontière ?

9h55 : Elizabeth Mix (Butler University, Indianapolis)
Transcultural (re) appropriation and the (re) assessment of the « European » heritage in the works of Ni Haifeng, Yinka Shonibare etc.

10h20 : Discussion et pause

11h00 : Jean-Sébastien Cluzel (Sorbonne Université, Paris)
Architecture japonaise hors les murs et architecture japonisante: héritage transculturel ?

11h25 : Michael Falser (Sorbonne Université, Paris)
Angkor Wat – a transcultural history of heritage?

11h50 : Discussion et pause

Panel II: European Heritage: Contested Entities, Questioned Categories
Patrimoine européen: entités contestées, catégories interrogées
Président de séance : Dominique Poulot (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)

14h00 : Arnold Bartetzky (Universität Leipzig)
Eastern Europe as a Challenge for Nation-based Heritage Concepts

14h25 : Sanja Horvatincic (Institute of Art History, Zagreb)
Ambiguities and misuses of the ‘Totalitarian Heritage’ Discourse in Post-Socialist Europe

14h50 : Discussion et pause

15h40 : Robert Parthesius (New York University Abu Dhabi, Leiden University)
Footprints of the European Expansion: Whose heritage is stamped in?

16h05 : Ulrike Schmieder (Leibniz Universität Hannover)
The Cultural Heritage of Europe@2018 and the legacy of slave trade and slavery

16h30 : Discussion et pause

18h30 : Keynote
Dan Hicks (Oxford University)
Heritage and Impermanence: Refugee Material Culture as European Heritage?
Respondant: Michael Falser (Professeur Invité, Sorbonne Université, Paris)

Mardi 5 juin 2018

Panel III: Contextualizing Europe: Objects, Places and Knowledge as Shared Heritage?
Contextualiser l’Europe: Objets, lieux et savoirs comme patrimoine partagé ?
Président de séance : Barthélémy Jobert (Sorbonne Université, Paris)

9h30 : Gabi Dolff-Bonekämper/Hafid Hamdi-Chérif (Technische Universität Berlin/Paris-Constantine)
Patrimoines et appartenances culturelles: De la Convention de Faro (2005) au Manifeste Européen pour la multiple affiliation culturelle (2007)

9h55 : Chiara de Cesari (Amsterdam University)
European Heritage and Cultural Racism

10h20 : Discussion et pause

11h00 : Andrea Burroni, Giovanna Carugno (University of Campania Luigi Vanvitelli)
Europe’s “cultural goods” and “national treasures”: Definitions, legislations, circulations

11h25 : Felicia Meynersen (Deutsches Archäologisches Institut, Berlin)
Historical depth and the European dimension. Cultural heritage data and its role in crisis archaeology

11h50 : Discussion et pause

Panel IV: European Heritage Rhetoric and Identity Politics Reconsidered
La rhétorique du patrimoine européen et les politiques identitaires reconsidérées
Président de séance : Jean-Baptiste Minnaert (Sorbonne Université, Paris)

14h00 : Viktorija Čeginskas, Sigrid Kaasik-Krogerus (University of Jyväskylä)
The geopolitics of Cultural Heritage: Two aspects of borders and the European Heritage Label

14h25 : Claire Bullen, Mark Ingram (Université Aix-Marseille, Goucher College)
The European Capitals of Culture Programme and the Mediterranean heritage-making in Marseille

14h50 : Discussion et pause

15h40 : Inês Quintanilha (NOVA Lisbon University)
House of European History in Brussels (2017): Musealising a European identity

16h05 : Alba Irollo (Europeana Foundation, The Hague)
Cultural Heritage and European Citizenship: The Challenges of 2018 (Euro-Barometer)

16h30 : Discussion

 

Context – Description

Today’s globalized concept of cultural heritage is often understood as a product of European modernity with its 19th-century emergence of territorially fixed nation-states and collective identity constructions. Within the theoretical overlap of the disciplines of history (of art), archaeology and architecture cultural properties and built monuments were identified and embedded into gradually institutionalized protection systems. In the colonial context up to the mid-20th century this specific conception of cultural heritage was transferred to non-European contexts, internationalized in the following decades after the WWII and taken as universal.
Postcolonial, postmodern and ethnically pluralistic viewpoints did rightly question the supposed prerogative of a European Leitkultur. Only rather recently did critical heritage studies engage with the conflicting implications of progressively globalized standards of cultural heritage being applied in very local, non-European and so-called ‘traditional’ contexts. However, in order to bridge what academia often tends to essentialize as a ‘Western’ and ‘non-Western’ divide of opposing heritage conceptions, a more balanced viewpoint is also needed in order to update the conceptual foundations of what ‘cultural heritage of/in Europe’ means today.

– The European Cultural Heritage Year 2018 – a campaign with unquestioned assumptions?
Right at the peak of an identity crisis of Europe with financial fiascos of whole nation states, military confrontations and refortified state borders at its continental peripheries with inflows of refugees from the Near East and the Global South did the European Council and Parliament representatives reach a provisional agreement to establish a European Year of Cultural Heritage in 2018. With affirmative slogans such as “We Europeans” and “our common European heritage”, the campaign intends to “raise awareness of European history and values, and strengthen a sense of European identity” (Press release of the European Council, 9 February 2017). However, with its unquestioned core assumption of the validity of Europe’s territorial status with simply interconnected borderlines of its affiliated member states and of a given collective ‘we’-identity within the European Union, this cultural-political campaign risks to miss the unique chance of a critical re-assessment of how a ‘European’ dimension of cultural heritage can be conceptualized in today’s globalized and inter-connected reality.

– The “cultural heritage of Europe” @ 2018: towards a global and transcultural approach
The global and transcultural turn in the disciplines of art and architectural history and cultural heritage studies helps to question the supposed fixity of territorial, aesthetic and artistic entity called Europe, more precisely the taxonomies, values and explanatory modes that have been built into the ‘European’ concept of cultural heritage and that have taken as universal.
By taking into consideration the recent processes of the accelerated exchange and global circulation of people, goods and ideas, the conference aims to reconstitute the old-fashioned units of analysis of what ‘European cultural heritage’ could be by locating the European and the non-European in a reciprocal relationship in order to evolve a non-hierarchical and broader conceptual framework. With a focus on cultural properties (artefacts), built cultural heritage (from single architectures, ensembles and sites to whole city- and cultural landscapes etc.), and their forms of heritagization (from archives, museums, collections to cultural reserves), case-studies for the conference can address the various forms of the ‘cultural’ within heritage: its ‘social’ level (actors, stakeholders, institutions etc.), its ‘mental’ level (concepts, terms, theories, norms, categories) and, most obviously, its ‘physical’ level with a view on manipulative strategies (such as transfer and translation, reuse and mimicry, replication and substitution etc.).

– The Host and the Network, Dates and Deadlines
The international two-day conference in French and English takes place on 4 and 5 June 2018 at the Institut national d’histoire de l’art (INHA) and is embedded into the Laboratory of Excellence (LabEx) “Writing a New History of Europe – Écrire une Histoire Nouvelle de l’Europe” at Sorbonne University. One of its seven thematic axes – entitled “National Traditions, Circulation and Identities in European Art” – acts as the principle host of the event: with a special focus on geography, historiography and cultural heritage, it looks at art history in the Labex perspective of finding both elements of explanations and answers to the crisis Europe is currently going through. Is conducted by the Centre André Chastel (the Research Laboratory of Art History under the tutelage of the National Center for Scientific Research/CNRS, Sorbonne University and the Ministry of Culture) as the co-sponsor of the conference. Finally, the conference is situated within the new Observatoire des Patrimoines (OPUS) of the united Sorbonne Universities.
The conference is conceived by Michael Falser, Visiting Professor for Architectural History and Cultural Heritage Studies at Paris-Sorbonne (2018), in association with Dany Sandron, Professor of Art History at Sorbonne University/Centre Chastel and speaker of LabEx, axis 7.

 

Contact:
Elinor Myara Kelif (practical information)
elinorkelif@gmail.com
Leïla Vaughn (practical information)
mediation.centre.chastel@gmail.com
Michael Falser (scientific concept)
falser@asia-europe.uni- heidelberg.de

Practical Information:
Place: Galerie Colbert, INHA (Institut national d’Histoire de l’Art) Salle Vasari (1er étage)
Access: 6 rue des Petits Champs, 75002 Paris / 2 rue Vivienne, 75002 Paris
Métro: Bourse, Pyramides ou Palais Royal-Musée du Louvre
Free Entry, subject to availability (reservation: mediation.centre.chastel@gmail.com)

 

Program to upload: The Cultural Heritage of Europe@2018 (Paris 4-5 June 2018)

Jun
5
Tue
The Cultural Heritage of Europe @ 2018 – Re-assessing a Concept – Re-defining its Challenges
Jun 5 @ 9 h 30 min

The Cultural Heritage of Europe @ 2018 – Re-assessing a Concept – Re-defining its Challenges

 

International Conference
Centre André Chastel, Sorbonne Université, Paris
Conception: Michael Falser, professeur invité
Organisation : Michael Falser, Dany Sandron, Elinor Myara Kelif
Avec le soutien du LabEx « Écrire une Histoire Nouvelle de l’Europe » et du Centre André Chastel
Avec l’appui de Leïla Vaughn et Réza Kettouche

Lundi 4 juin 2018 :

9h00 : Mot de bienvenue de Dany Sandron (responsable de l’axe 7 du LabEx EHNE) et d’Alexandre
Gady (directeur du Centre André Chastel)
Introduction par Michael Falser (professeur invité, Sorbonne Université)

PANEL I: European Art and Architecture: Transcultural Heritage?
Art et architecture en Europe: un patrimoine transculturel?
Président de séance : Pascal Liévaux (Direction générale des patrimoines, Ministère de la Culture)

9h30 : Sabine du Crest (Université Bordeaux-Montaigne)
Objets frontière d’une Europe sans frontière ?

9h55 : Elizabeth Mix (Butler University, Indianapolis)
Transcultural (re) appropriation and the (re) assessment of the « European » heritage in the works of Ni Haifeng, Yinka Shonibare etc.

10h20 : Discussion et pause

11h00 : Jean-Sébastien Cluzel (Sorbonne Université, Paris)
Architecture japonaise hors les murs et architecture japonisante: héritage transculturel ?

11h25 : Michael Falser (Sorbonne Université, Paris)
Angkor Wat – a transcultural history of heritage?

11h50 : Discussion et pause

Panel II: European Heritage: Contested Entities, Questioned Categories
Patrimoine européen: entités contestées, catégories interrogées
Président de séance : Dominique Poulot (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)

14h00 : Arnold Bartetzky (Universität Leipzig)
Eastern Europe as a Challenge for Nation-based Heritage Concepts

14h25 : Sanja Horvatincic (Institute of Art History, Zagreb)
Ambiguities and misuses of the ‘Totalitarian Heritage’ Discourse in Post-Socialist Europe

14h50 : Discussion et pause

15h40 : Robert Parthesius (New York University Abu Dhabi, Leiden University)
Footprints of the European Expansion: Whose heritage is stamped in?

16h05 : Ulrike Schmieder (Leibniz Universität Hannover)
The Cultural Heritage of Europe@2018 and the legacy of slave trade and slavery

16h30 : Discussion et pause

18h30 : Keynote
Dan Hicks (Oxford University)
Heritage and Impermanence: Refugee Material Culture as European Heritage?
Respondant: Michael Falser (Professeur Invité, Sorbonne Université, Paris)

Mardi 5 juin 2018

Panel III: Contextualizing Europe: Objects, Places and Knowledge as Shared Heritage?
Contextualiser l’Europe: Objets, lieux et savoirs comme patrimoine partagé ?
Président de séance : Barthélémy Jobert (Sorbonne Université, Paris)

9h30 : Gabi Dolff-Bonekämper/Hafid Hamdi-Chérif (Technische Universität Berlin/Paris-Constantine)
Patrimoines et appartenances culturelles: De la Convention de Faro (2005) au Manifeste Européen pour la multiple affiliation culturelle (2007)

9h55 : Chiara de Cesari (Amsterdam University)
European Heritage and Cultural Racism

10h20 : Discussion et pause

11h00 : Andrea Burroni, Giovanna Carugno (University of Campania Luigi Vanvitelli)
Europe’s “cultural goods” and “national treasures”: Definitions, legislations, circulations

11h25 : Felicia Meynersen (Deutsches Archäologisches Institut, Berlin)
Historical depth and the European dimension. Cultural heritage data and its role in crisis archaeology

11h50 : Discussion et pause

Panel IV: European Heritage Rhetoric and Identity Politics Reconsidered
La rhétorique du patrimoine européen et les politiques identitaires reconsidérées
Président de séance : Jean-Baptiste Minnaert (Sorbonne Université, Paris)

14h00 : Viktorija Čeginskas, Sigrid Kaasik-Krogerus (University of Jyväskylä)
The geopolitics of Cultural Heritage: Two aspects of borders and the European Heritage Label

14h25 : Claire Bullen, Mark Ingram (Université Aix-Marseille, Goucher College)
The European Capitals of Culture Programme and the Mediterranean heritage-making in Marseille

14h50 : Discussion et pause

15h40 : Inês Quintanilha (NOVA Lisbon University)
House of European History in Brussels (2017): Musealising a European identity

16h05 : Alba Irollo (Europeana Foundation, The Hague)
Cultural Heritage and European Citizenship: The Challenges of 2018 (Euro-Barometer)

16h30 : Discussion

 

Context – Description

Today’s globalized concept of cultural heritage is often understood as a product of European modernity with its 19th-century emergence of territorially fixed nation-states and collective identity constructions. Within the theoretical overlap of the disciplines of history (of art), archaeology and architecture cultural properties and built monuments were identified and embedded into gradually institutionalized protection systems. In the colonial context up to the mid-20th century this specific conception of cultural heritage was transferred to non-European contexts, internationalized in the following decades after the WWII and taken as universal.
Postcolonial, postmodern and ethnically pluralistic viewpoints did rightly question the supposed prerogative of a European Leitkultur. Only rather recently did critical heritage studies engage with the conflicting implications of progressively globalized standards of cultural heritage being applied in very local, non-European and so-called ‘traditional’ contexts. However, in order to bridge what academia often tends to essentialize as a ‘Western’ and ‘non-Western’ divide of opposing heritage conceptions, a more balanced viewpoint is also needed in order to update the conceptual foundations of what ‘cultural heritage of/in Europe’ means today.

– The European Cultural Heritage Year 2018 – a campaign with unquestioned assumptions?
Right at the peak of an identity crisis of Europe with financial fiascos of whole nation states, military confrontations and refortified state borders at its continental peripheries with inflows of refugees from the Near East and the Global South did the European Council and Parliament representatives reach a provisional agreement to establish a European Year of Cultural Heritage in 2018. With affirmative slogans such as “We Europeans” and “our common European heritage”, the campaign intends to “raise awareness of European history and values, and strengthen a sense of European identity” (Press release of the European Council, 9 February 2017). However, with its unquestioned core assumption of the validity of Europe’s territorial status with simply interconnected borderlines of its affiliated member states and of a given collective ‘we’-identity within the European Union, this cultural-political campaign risks to miss the unique chance of a critical re-assessment of how a ‘European’ dimension of cultural heritage can be conceptualized in today’s globalized and inter-connected reality.

– The “cultural heritage of Europe” @ 2018: towards a global and transcultural approach
The global and transcultural turn in the disciplines of art and architectural history and cultural heritage studies helps to question the supposed fixity of territorial, aesthetic and artistic entity called Europe, more precisely the taxonomies, values and explanatory modes that have been built into the ‘European’ concept of cultural heritage and that have taken as universal.
By taking into consideration the recent processes of the accelerated exchange and global circulation of people, goods and ideas, the conference aims to reconstitute the old-fashioned units of analysis of what ‘European cultural heritage’ could be by locating the European and the non-European in a reciprocal relationship in order to evolve a non-hierarchical and broader conceptual framework. With a focus on cultural properties (artefacts), built cultural heritage (from single architectures, ensembles and sites to whole city- and cultural landscapes etc.), and their forms of heritagization (from archives, museums, collections to cultural reserves), case-studies for the conference can address the various forms of the ‘cultural’ within heritage: its ‘social’ level (actors, stakeholders, institutions etc.), its ‘mental’ level (concepts, terms, theories, norms, categories) and, most obviously, its ‘physical’ level with a view on manipulative strategies (such as transfer and translation, reuse and mimicry, replication and substitution etc.).

– The Host and the Network, Dates and Deadlines
The international two-day conference in French and English takes place on 4 and 5 June 2018 at the Institut national d’histoire de l’art (INHA) and is embedded into the Laboratory of Excellence (LabEx) “Writing a New History of Europe – Écrire une Histoire Nouvelle de l’Europe” at Sorbonne University. One of its seven thematic axes – entitled “National Traditions, Circulation and Identities in European Art” – acts as the principle host of the event: with a special focus on geography, historiography and cultural heritage, it looks at art history in the Labex perspective of finding both elements of explanations and answers to the crisis Europe is currently going through. Is conducted by the Centre André Chastel (the Research Laboratory of Art History under the tutelage of the National Center for Scientific Research/CNRS, Sorbonne University and the Ministry of Culture) as the co-sponsor of the conference. Finally, the conference is situated within the new Observatoire des Patrimoines (OPUS) of the united Sorbonne Universities.
The conference is conceived by Michael Falser, Visiting Professor for Architectural History and Cultural Heritage Studies at Paris-Sorbonne (2018), in association with Dany Sandron, Professor of Art History at Sorbonne University/Centre Chastel and speaker of LabEx, axis 7.

 

Contact:
Elinor Myara Kelif (practical information)
elinorkelif@gmail.com
Leïla Vaughn (practical information)
mediation.centre.chastel@gmail.com
Michael Falser (scientific concept)
falser@asia-europe.uni- heidelberg.de

Practical Information:
Place: Galerie Colbert, INHA (Institut national d’Histoire de l’Art) Salle Vasari (1er étage)
Access: 6 rue des Petits Champs, 75002 Paris / 2 rue Vivienne, 75002 Paris
Métro: Bourse, Pyramides ou Palais Royal-Musée du Louvre
Free Entry, subject to availability (reservation: mediation.centre.chastel@gmail.com)

 

Program to upload: The Cultural Heritage of Europe@2018 (Paris 4-5 June 2018)

Jun
14
Thu
La normalité de l’exception dans la politique du XVe siècle
Jun 14 @ 18 h 00 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Conférence de Petra Schulte (université de Trèves) sur « La normalité de l’exception dans la politique du XVe siècle » avec un commentaire de Vanessa Codaccioni (université Paris 8), organisée dans le cadre de “Les jeudis de l’Institut historique allemand”

Conférence en allemand avec interprétation simultanée à l’IHA, organisée en coopération avec le LabEx EHNE.

Dans les travaux d’histoire moderne et contemporaine, on trouve souvent l’idée que la construction de la notion d’état d’urgence a été liée à celle de l’État constitutionnel moderne et n’existait pas avant le XVIIIe siècle. Le Moyen Âge cependant, connaissait bien le concept de la nécessité qui se trouvait à l’intersection des réflexions théologico-philosophiques, rhétoriques et juridiques sur la manière de maîtriser les phénomènes disruptifs. Qu’une situation imprévisible intervienne mettant en cause l’équilibre existant, la nécessité autorisait sa maîtrise et légitimait une suspension temporaire de la norme.
La conférence est l’occasion de suivre la manière dont la nécessité est discutée dans le contexte politique du XVe siècle, ses abus condamnés. Parallèlement, elle abordera la question de l’élargissement de l’horizon de la notion de nécessité: en dehors de l’état d’urgence, elle caractérisait en effet de plus en plus l’exception permanente, et, dans une acception purement pragmatique, la lutte quotidienne pour la conservation politique de la collectivité.

Information et réservation: event@dhi-paris.fr

Sep
19
Wed
L’Europe en classe à l’ère du numérique
Sep 19 @ 14 h 30 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Table ronde organisée par le LIPE, l’Atelier Canopée 44 et Alliance Europa, dans le cadre de la Nantes Digital Week.

Inscription : contact.atelier44@reseau-canope.fr

Le débat sera animé par Michel Catala, Directeur d’Alliance Europa, Professeur d’histoire contemporaine à l’Université de Nantes et chercheur au CRHIA.

L’Atelier CANOPE, le LIPE (laboratoire d’innovation pédagogique sur l’Europe), et Alliance Europa proposent une table-ronde qui vise à mettre en lumière des initiatives et des projets qui s’appuient sur le
numérique pour aborder l’Europe en classe, tant en termes de contenu d’enseignement qu’en termes de dispositif d’échanges, ou de promotion de l’innovation pédagogique.

Intervenants :
– Nicolas Rocher, Auteur de l’ouvrage « Histoire géographie et numérique au collège »
– Virginie Chaillou-Atrous, Chercheuse post-doctorante au CRHIA et au LabEx EHNE, et coordinatrice de la plateforme du « LIPE »
– Correspondant eTwinning, Intervention d’un correspondant académique du projet européen eTwinning

 

Mar
28
Thu
Table-ronde sur les prochaines élections européennes
Mar 28 @ 18 h 00 min – 20 h 30 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Organisée par l’Association des Femmes de l’Europe Méridionale, en présence de Françoise Thébaud et de l’eurodéputée Christine Revault d’Allones.

Apr
8
Mon
Les juives et la création d’un chez soi diasporique en temps de crise : Paris et Berlin au XXe siècle
Apr 8 @ 16 h 00 min – 18 h 00 min

Sorry, this entry is only available in French. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Conférence de Léora Auslander (Chicago University)

“Les juives et la création d’un chez soi diasporique en temps de crise : Paris et Berlin au XXe siècle”

Discussion : Florence Rochefort (CNRS)